Lagar och regelverk

vad innebär Arbetsbrist och organisation

I en ständigt föränderlig värld är det spännande att driva företag. Samtidigt innebär det stora utmaningar eftersom konkurrensen är stor och man hela tiden måste vara beredd att justera sin verksamhet efter hand. Tyvärr sker det då och då att man måste förändra sin organisation på grund av arbetsbrist och i värsta fall säga upp medarbetare.  Vad innebär arbetsbrist i ett företag? Precis som ordet föreslår så...

LÄS MER
konsolidering av bolag

Vad innebär konsolidering? Att konsolidera betyder att man slår samman tillgångar, skulder och andra finansiella resurser från två eller fler enheter som blir enhetlig. Inom bokföring används termen “konsolidera” för att referera till en sammanslagning av finansiell redovisning då ett dotterbolag redovisar för ett moderbolag. Konsolidering syftar också på sammansättningen av små företag som blir stora företag genom sammanslagningar och förvärv. Gemene man brukar ofta stöta på...

LÄS MER

För vilken organisation eller verksamhet som helst är en kontrollbalansräkning ett av de viktiga verktygen för en korrekt ekonomisk rapport. Det kallas också en redogörelse för den finansiella ställningen, och att ha ett betyder att du gör sunda finansiella förfaranden och policyer. Det fungerar genom att beskriva företagets totala tillgångar, mängden eget kapital och de summor som det är skyldig bankerna, långivarna etc. Så, inga...

LÄS MER